Tyrimas: interneto amžiuje bankų skyriai gyventojams reikalingi
Beveik kas antras Lietuvos gyventojas per metus bent kartą apsilanko banko skyriuje – gauti finansinę konsultaciją, sumokėti už paslaugas ar pasikeisti banko kortelę. Dauguma gyventojų įsitikinę, kad mažėjant bankų padalinių skaičiui, daugiausiai nepatogumų patiria vyresnio amžiaus ir atokiuose miestuose bei miesteliuose gyvenantys žmonės.
Lietuvos banko duomenimis, kredito įstaigų skyrių skaičius Lietuvoje sparčiai mažėja. Jei 2011 metais skyrių skaičius viršijo 900, tai šių metų pirmąjį pusmetį skyrių buvo kiek daugiau nei 450. Rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“ atliko visuomenės nuomonės tyrimą, kurio tikslas – išsiaiškinti, kaip bankų skyrių tinklo mažėjimo tendenciją vertina Lietuvos gyventojai.
Tyrimo rezultatai parodė, kad per metus banko skyriuje apsilanko 41 proc. gyventojų. 27 proc. iš jų lankosi iki 2 kartų per metus, 11 proc. – 3-6 kartus per metus ir 3 proc. – kartą per mėnesį ar dažniau. Likusi dalis banko skyriuje lankosi rečiau nei kartą per metus, o visiškai banko skyriuose nesilanko vos 12 proc. respondentų.
„Pastaraisiais metais šalies bankai mažino skyrių tinką ir skatino gyventojus naudotis el. kanalais. Tačiau tyrimo rezultatai parodė, kad banko padaliniai žmonėms yra reikalingi – nuo grynųjų pinigų operacijų iki konsultacijų. Finansinės paslaugos dažnai yra sudėtingos ir reikalauja specifinių žinių, todėl natūralu, kad gyventojai jaučia poreikį pasitarti su bankininku“, - pabrėžė Šiaulių banko Administracijos vadovas Vytautas Sinius.
Pasak V. Siniaus, el. bankinkystė tapo vyraujančiu kasdienių finansų tvarkymo kanalu, tačiau banko padalinių svarba ir toliau išliks reikšminga. Grynųjų pinigų operacijų skaičius fizinėse aptarnavimo vietose ilgainiui mažės, tačiau dar nemaža dalis gyventojų nėra pasirengę naudotis el. kanalais ir pirmenybę teikia gryniesiems pinigams. Vis dėlto jau dabar ryškėja tendencija, kad banko skyrius tampa finansinių konsultacijų centru – ne vien privatiems klientams, tačiau ir finansavimo sprendimų ieškančioms verslo – ypač smulkiojo ir vidutinio – įmonėms.
Apklausos rezultatai parodė, kad beveik pusė (44 proc.) apklaustų gyventojų tiesiogiai paveikė bankų skyrių mažėjimo problema ir jie pakeitė savo elgseną. 25 proc. iš jų buvo priversti vykti į toliau esantį banko skyrių, o 17 proc. pradėjo naudotis el. bankinkyste.
Paprašyti pareikšti savo nuomonę apie bankų padalinių skaičiaus mažėjimo pasekmes, daugiausiai gyventojų išskyrė sumažėjusį finansinių paslaugų prieinamumą vyresnio amžiaus ir informacinių technologijų įgūdžių neturintiems žmonėms.
Be to, didelė respondentų dalis pažymėjo žmogiško kontakto su banko konsultantu svarbą – finansinės paslaugos dažnai būna sudėtingos ir gyventojams svarbu pasitarti su bankininku gyvai bei gauti vertingą konsultaciją.
Trečias pagal svarbą paminėtas argumentas buvo bankinių paslaugų prieinamumas regionų gyventojams. Bankų padalinių skaičius mažesnėse savivaldybėse sumažėjo – kai kuriuose rajonuose veikia 1-2 banko padaliniai, o kai kuriuose neliko visai, tad vietos gyventojams finansinių reikalų tvarkymui tenka vykti į kitą miestą.
„Spinter tyrimai“ visuomenės nuomonės tyrimą atliko šių metų rugsėjo mėnesį. Tyrimo metu apklausta daugiau nei tūkstantis Lietuvos gyventojų nuo 18 iki 75 metų.